חלבונים – האם באמת צריך אותם?

נתחיל מזה שההמלצה לצרוך חלבונים בתפריט שלנו היא בין 16%-19% מהצריכה הכוללת. עכשיו כשאנחנו יודעים את הנתון הזה, אנחנו יכולים להיות רגועים שרובנו אוכלים המון חלבון במהלך היום (בתזונה טובה ובריאה).
post2

לחלבונים יש תפקידים חשובים מאוד בשמירה על הגוף שלנו ולכן אנחנו מייחסים לכם חשיבות רבה בכל הנוגע לתפריט מרובה בחלבון.

החלבונים:

עוזרים לאזן את הנוזלים בגוף

הם בונים ומתקנים רקמות

הם מכילים נוגדי חמצון ועוד.

מי שאנחנו באמת צריכים, אלו לא החלבונים , אלו הם החומצות האמיניות שמגיעות לגוף כתוצאה מאכילת חלבון.

ישנם 20 (אולי אפילו 21) סוגים של חומצות אמיניות, כאשר 12 (או 11 תלוי את מי שואלים) סוגים מיוצרים לבד ע"י הגוף ושאר החומצות נצרכות ע"י מזון.

כלומר, רק כ-9 חומצות אמינו נותרו לנו לצרוך לבד מהמזון והם מתחלקים ל-2:

חומצות אמינו מהצומח ומהחי.

דוגמאות מהחי: עוף, בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב.

דוגמאות מהצומח: דגנים, קטניות, אגוזים, זרעים.

(דגנים – אורז, פסטה, קוסקוס, דוחן, אמרנט, כוסמת, כוסמין, שיבולת שועל. קטניות – סויה, שעועית, עדשים, אפונה יבשה, חומוס. זרעים – שומשום, חמנייה, דלעת. )

אדם ממוצע צריך לצרוך 0.8 גרם של חלבון על כל 1 ק"ג של משקל. (ילדים , נשים בהריון, חולים וקשישים מסוימים וספורטאים צריכים יותר)

לכן, אם אני שוקלת 55, עליי לצרוך 44 גרם חלבון ביום.

אז האם באמת צריך אותם?

ברור שכן! אבל, מומלץ לצרוך את החלבונים שלנו מהצומח.

למה?

כאשר יש עודף חלבונים בתזונה שלנו, הדבר גורם לעליית החומציות בגוף ולכן יש סיכון מוגבר למחלות. עודף חלבון יכול להגיע בעיקר מחלבונים מהחי שנחשבים לחלבון מרוכז.

איזה מחלות אתם שואלים?

אוסטאופורוזיס, גאוט, אבני כליה סידניות, הרס רקמת הכליה ועוד.

מומלץ ביותר לצרוך את החלבונים שלנו דרך קטניות כיוון שהן מספקות לגוף את כל חומצות האמינו שאנחנו צריכים, הן מכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים הטובים לעיכול ושיפור יכולת ניקוי הפסולת מהגוף החוצה.

החיסרון היחיד שיש לציין הוא חומצה פיטית בקטניות הקושרת את המינרלים ולא מאפשרת להם להיספג כראוי אבל השריה, הנבטה ובישול פותרים את העניין, לכן אנחנו רק מרוויחים מפעולות אלו.

איזה קטניות מומלץ לצרוך?

חומוס, שעועית (מכל הסוגים), עדשים, פול, תורמוס, פולי סויה מכל הסוגים (לא שבבי סויה), טופו , טמפה בוטנים (כן הן קטניה) ואפונה.

אז בפעם הבאה בבואכם לבחור מה לאכול, התחילו במנת חלבון טובה של קטניות, הגוף כבר יגיד לכם תודה.

שתף את הפוסט:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך:

בורגר שעועית שחורה

יום העצמאות מתקרב בצעדי ענק, יום המנגלים הבינלאומי, אם תרצו. ואין כמו מנגל ביום זה בלי המבורגר בלחמניה עם ממרח טוב, עגבניה, חסה, בצל וצ'יפס

קרא עוד »

עוגיות שוקולד צ'יפס

אוקיי אוקיי אז העוגיות האלה התחסלו אחרי 7 דק' מהרגע שהכנתי אותן! אני לא ממליצה להכין אותן בכלל, הן פשוט טעימות מידי. כמה תחליפים חיפשתי

קרא עוד »

קצת עלי

נעים מאוד, אני מורן גוטפריד-יעקובי ואני סטודנטית לנטורופתיה.
אני בת 30, נשואה לרותם, אמא של רום וחיה אורח חיים בריא כבר 10 שנים.

שמור על קשר

שיתוף ב whatsapp
שתף